>

LEVENTHAL SENTER & LERMAN PLLC

Publication

2000 K STREET, N.W. FCC Issues Decisions Regarding Broadcast of

SUITE 600 Indecent Material

WASHINGTON, D.C. 20006

TEL: 202-429-8970 The Enforcement Bureau of the Federal Communications Commission
(the "FCC") recently issued three noteworthy decisions pertaining to

www.Isl-law.com the scope of the FCC's prohibition on the broadcast of indecent

September 24, 2002 material between the hours of 6:00 a.m. and 10:00 p.m.

1. Fleeting "Joke" Constituted Indecent Material. The FCC issued a
Notice of Apparent Liability for Forfeiture in which it determined that
Rubber City Radio Group ("Rubber City"), licensee of WONE-FM,
Akron, Ohio, broadcast a "joke" that referred to an infant's excretory
organ and to sexual activity associated with that infant. The FCC
imposed a forfeiture in the amount of $7,000 for the broadcast, which
aired at 8:30 am.

Rubber City acknowledged that its host should have anticipated the
need to use a time-delay device based on the known background of
the on-air guests who told the "joke" and the tenor of the comments
the guests made prior to the broadcast. Nonetheless, Rubber City
argued that the host did not know where the "joke" was going, and
that the broadcast was not indecent because it was merely "a fleeting
reference."

The FCC rejected these arguments, determining that the "joke"
graphically depicted sexual activity with a child in an apparent attempt
to shock. Accordingly, the FCC held that the broadcast was indecent,
noting that broadcasting references to sexual activities with children,
"even if relatively fleeting, may be found indecent where, as here, other
factors contribute to a finding of patent offensiveness." Furthermore,
the FCC held that the failure of Rubber City's host to edit a guest's
indecent material, especially when the host was aware of the
questionable nature of the guest's material and could have used a
time-delay device, does not relieve Rubber City of liability.

2. On-air Discussion of Sexual Enhancement Product Does Not
Constitute Indecent Material. The FCC issued a Memorandum
Opinion and Order, dismissing a complainant's request for
reconsideration of three FCC decisions issued in January and February




>

LEVENTHAL SENTER & LERMAN PLLC

Publication cony

2002 that denied the complainant's indecency complaints against Emmis Radio License Corporation, licensee
of WKQX(FM), Chicago, lllinois. The complaints alleged that during "Mancow's Morning Madhouse"
("Mancow"), WKQX(FM) broadcast indecent material concerning "Viacreme," a product designed to improve a
female's sexual response and performance.

The FCC had denied the complainant's initial allegations, finding that even though the sexual references
concerning the use of Viacreme were explicit and repeated, in context, the presentation of the material was
not pandering and did not appear to have been used to titillate or shock, and was therefore not indecent. The
complainant sought reconsideration, challenging the FCC's conclusion. The complainant asserted that the
Mancow program was not about providing useful information, but "survives on its shock value, which is often
pandering and titillating." Rather than consider the material in the context of the specific words and language
used during the broadcast in question, the complainant argued that the FCC should have considered the
material within the entire history and context of the Mancow program in general.

The FCC rejected the complainant's assertions, stating that the FCC evaluates the facts of a particular
complaint based upon the actual words and language used during the broadcast, not on material broadcast
on other occasions. The FCC relied on a Supreme Court decision holding that indecency determinations must
be confined to the specific facts of a particular broadcast.

3. Licensee Liable for Indecent Broadcast Even Though Licensee Had Subsequently Changed Hands.
The FCC denied a Petition for Reconsideration filed by WLDI, Inc. ("WLDI"), licensee of WCOM(FM),
Bayamon, Puerto Rico, in which WLDI sought to have the FCC rescind or reduce a $16,800 forfeiture for
broadcasting indecent material on the basis that ownership of WLDI changed following the broadcast.
Chancellor Media Corp. owned all WLDI stock at the time of the indecent broadcast. Three months after the
broadcast, Chancellor transferred ownership of the WLDI stock to the Spanish Broadcasting System, Inc.

In its Petition, WLDI raised substantively the same arguments it raised previously ? namely, that WLDI was not
liable for the indecent broadcast since ownership of WLDI changed following the broadcast. The FCC rejected
the Petition on the basis that WLDI did not raise new facts or arguments, but took the opportunity to explain
its prior order. First, the FCC reiterated that liability for violations of FCC rules inures to the licensee
regardless of an intervening transfer of control. Second, the FCC stressed that its approach is "good public
policy" because, among other reasons, an entity's employees often remain with the company after a transfer
of control.



